15 Temmuz darbe teşebbüsünün ardından başlayan ve özellikle Olağanüstü
Hal uygulamasıyla birlikte giderek ağırlaşan siyasî ve sosyal kısıtlamalar; adalete
olan güveni sarsan hukuksuz uygulamalar ve oluşan korku havası, anket
firmalarının da işini zorlaştırıyor.
Kamuoyu araştırmaları yapan şirketlerin yöneticileri,
vatandaşın ‘gerçek’ siyasî görüşünü almakta, geçen yıllara kıyasla belirgin bir
zorluk yaşadıklarını dile getiriyorlar.
“PİAR Araştırma Danışmanlık”ın Başkanı Kadir Atalay, vatandaştan
“Hem oy vereceğim partiyi soruyorsun, hem benim etnik kimliğimi, hem dinimi
soruyorsun ve üstüne de adımı, telefonumu istiyorsun. Ben, sana nasıl
güveneyim?” şeklinde tepkiler aldıklarını söylüyor. Anket şirketi MAK
Danışmanlık’ın Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Kulat da, “Normal şartlarda
anket yaptığımızda, anket yapmak istediğimiz her 3 vatandaştan birinden cevap
alırız; ama bu günlerde ancak her 7 vatandaştan birinden cevap alabiliyoruz.
Anketlere katılmak istemiyorlar. Katılmayı kabul edenlere de çapraz sorular
sorduğumuzda, gerçek kanaatlerini söylemekten çekindikleri ortaya çıkıyor”
diyor.
PİAR Araştırma
Danışmanlık: Vatandaş, cevap vermek istemiyor
“PİAR Araştırma Danışmanlık”ın Başkanı Kadir Atalay, TV 5’te
yayınlanan “Buyurun Başlıyoruz” programında, bu konuda şu değerlendirmede
bulundu:
“Anket şirketlerinin en başta yükümlülüğü, TÜİK verilerine
göre çalışır ve TÜİK şartnamelerinde bulunan güvenlik esaslarını dikkate alarak
çalışırlar. Biz, aldığımız bilgileri çünkü sokağa çıkıp insanlara hele ki böyle
bir problemli dönemde ülkemizin, ‘Hangi partiye oy vereceksiniz? Etnik
kimliğiniz nedir?’ gibi sorular sorduğumuz zaman, insanlar korkuyorlar. Çünkü bu
bilgisini aldığımız insanların telefon numaralarını ve isimlerini de alıyoruz. Şimdi
insanlar, haliyle diyorlar ki, “Hem oy vereceğim partiyi soruyorsun, hem benim
etnik kimliğimi, hem dinimi soruyorsun ve üstüne de adımı, telefonumu
istiyorsun. Ben, sana nasıl güveneyim?” Bana güvenebileceği tek konu, yasal
sorumluluğumuz var. Biz, bu aldığımız bilgileri, kesinlikle hiçbir kurumla,
hiçbir kişiyle paylaşamayız. Bunlar sadece, anketlerin güvenilirliğini kontrol
etmek amaçlı kullanılır. Yani vatandaşın ben telefon numarasını alıyorum, onlar
geliyor ve önce kontrollere giriyorlar. O vatandaşlar tekrar aranıyor, ‘gerçekten
sizinle gelip anket yaptılar mı?’ diye. Bu, anket güvenliği için en temel
esastır, telefon kontrolü.”
MAK Danışmanlık:
Vatandaştan görüş almak zorlaştı
MAK Danışmanlık’ın Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Kulat
da, geçen Şubat ayında TV 5’te yayınlanan “Aykırı Gündem” programında, bu
konuda şunları söylemişti:
“Normal şartlarda anket yaptığımızda, anket yapmak
istediğimiz her 3 vatandaştan birinden cevap alırız; ama bu günlerde ancak her
7 vatandaştan birinden cevap alabiliyoruz. Anketlere katılmak istemiyorlar.
Katılmayı kabul edenlere de çapraz sorular sorduğumuzda, gerçek kanaatlerini
söylemekten çekindikleri ortaya çıkıyor. Sebebini bilmiyorum. Siyasetçilerin,
bu konu üzerinde düşünmeleri gerekir.”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder