11 Nisan 2018 Çarşamba

Anket firmalarının sıkıntısı, vatandaşın fişlenme korkusu


15 Temmuz darbe teşebbüsünün ardından başlayan ve özellikle Olağanüstü Hal uygulamasıyla birlikte giderek ağırlaşan siyasî ve sosyal kısıtlamalar; adalete olan güveni sarsan hukuksuz uygulamalar ve oluşan korku havası, anket firmalarının da işini zorlaştırıyor.

Kamuoyu araştırmaları yapan şirketlerin yöneticileri, vatandaşın ‘gerçek’ siyasî görüşünü almakta, geçen yıllara kıyasla belirgin bir zorluk yaşadıklarını dile getiriyorlar.

“PİAR Araştırma Danışmanlık”ın Başkanı Kadir Atalay, vatandaştan “Hem oy vereceğim partiyi soruyorsun, hem benim etnik kimliğimi, hem dinimi soruyorsun ve üstüne de adımı, telefonumu istiyorsun. Ben, sana nasıl güveneyim?” şeklinde tepkiler aldıklarını söylüyor. Anket şirketi MAK Danışmanlık’ın Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Kulat da, “Normal şartlarda anket yaptığımızda, anket yapmak istediğimiz her 3 vatandaştan birinden cevap alırız; ama bu günlerde ancak her 7 vatandaştan birinden cevap alabiliyoruz. Anketlere katılmak istemiyorlar. Katılmayı kabul edenlere de çapraz sorular sorduğumuzda, gerçek kanaatlerini söylemekten çekindikleri ortaya çıkıyor” diyor.

PİAR Araştırma Danışmanlık: Vatandaş, cevap vermek istemiyor

“PİAR Araştırma Danışmanlık”ın Başkanı Kadir Atalay, TV 5’te yayınlanan “Buyurun Başlıyoruz” programında, bu konuda şu değerlendirmede bulundu:

“Anket şirketlerinin en başta yükümlülüğü, TÜİK verilerine göre çalışır ve TÜİK şartnamelerinde bulunan güvenlik esaslarını dikkate alarak çalışırlar. Biz, aldığımız bilgileri çünkü sokağa çıkıp insanlara hele ki böyle bir problemli dönemde ülkemizin, ‘Hangi partiye oy vereceksiniz? Etnik kimliğiniz nedir?’ gibi sorular sorduğumuz zaman, insanlar korkuyorlar. Çünkü bu bilgisini aldığımız insanların telefon numaralarını ve isimlerini de alıyoruz. Şimdi insanlar, haliyle diyorlar ki, “Hem oy vereceğim partiyi soruyorsun, hem benim etnik kimliğimi, hem dinimi soruyorsun ve üstüne de adımı, telefonumu istiyorsun. Ben, sana nasıl güveneyim?” Bana güvenebileceği tek konu, yasal sorumluluğumuz var. Biz, bu aldığımız bilgileri, kesinlikle hiçbir kurumla, hiçbir kişiyle paylaşamayız. Bunlar sadece, anketlerin güvenilirliğini kontrol etmek amaçlı kullanılır. Yani vatandaşın ben telefon numarasını alıyorum, onlar geliyor ve önce kontrollere giriyorlar. O vatandaşlar tekrar aranıyor, ‘gerçekten sizinle gelip anket yaptılar mı?’ diye. Bu, anket güvenliği için en temel esastır, telefon kontrolü.”

MAK Danışmanlık: Vatandaştan görüş almak zorlaştı

MAK Danışmanlık’ın Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Kulat da, geçen Şubat ayında TV 5’te yayınlanan “Aykırı Gündem” programında, bu konuda şunları söylemişti:

“Normal şartlarda anket yaptığımızda, anket yapmak istediğimiz her 3 vatandaştan birinden cevap alırız; ama bu günlerde ancak her 7 vatandaştan birinden cevap alabiliyoruz. Anketlere katılmak istemiyorlar. Katılmayı kabul edenlere de çapraz sorular sorduğumuzda, gerçek kanaatlerini söylemekten çekindikleri ortaya çıkıyor. Sebebini bilmiyorum. Siyasetçilerin, bu konu üzerinde düşünmeleri gerekir.”

Hiç yorum yok: