19. yüzyıl sonlarında Art Nouveau döneminin önemli
sanatçılarından biri olan Alphonse Mucha (1860-1939) bugünkü Çek Cumhuriyeti’nin
Brno şehri yakınlarındaki Moravia’nın küçük bir kenti olan Ivancice’de dünyaya
gelir. Çocukluğundan itibaren resme ilgisinin yanı sıra müzikte de yetenekli
olan Mucha, liseyi Brno kentinde bitirir. 1879-1881 yılları arasında Viyana’da
sanat eğitimini sürdürürken tiyatro tasarım firmasında da çalışır. Moravia’da
bir kaç başarılı dekoratif resim yaptıktan sonra 1885’den 1887 yılına kadar
Münih Güzel Sanatlar Akademisi’nde resim eğitimi alır.
Münih’ten sonra Paris’e
taşınıp Julian ve Colarossi Akademilerinde çalışmalarda bulunurken dergilerde,
kitaplarda ve gazetelerde çizimleri de yayınlanır. Kısa bir süre Paul Gauguin
ile atölyesini paylaşan sanatçı 1894’de dönemin ünlü aktristi Sarah Bernhardt’ın
Gismonda adlı oyunu için poster hazırlar. Alışılmadık tarzdaki bu çalışma
oyuncu tarafından çok beğenilir. Sanatçı taşbaskı tekniğindeki bu posterle Art
Nouveau tarzındaki kendine özgü yeni sanat anlayışını da ortaya koyar. Daha
sonra afişlerde kadın kullanımı Art Nouveau’nun özelliklerinden olur. Gismando
adlı çiziminin başarıya ulaşmasıyla Mucha, Sarah Bernhardt için başka afişlerle
birlikte vitray, dekoratif pano, mücevher ve giysi tasarımları da yapar.
19. yüzyılın ikinci yarısından sonra eklektisizme ve
makineleşmeye karşı çıkan Arts and Crafts hareketinin ardından 1895-1905
yılları arasında Avrupa’da ve Amerika’da Art Nouveau yaygınlaşır. 19. yüzyıl
sonunda Japonya ve Çin gibi yeni dünyalara açılım olur. Art Nouveau akımının
örnekleri bütün dünyada görülür. Almanya’da Jugendstil, İtalya’da Liberstil,
İngiltere’de Style Liberty, Amerika’da Modern Style adlarını alan ve mimarlık,
dekorasyon, mobilya, resim ve el sanatlarında kendini gösteren bu akım doğayı
taklit eden eğri çizgilerle oluşturulan süsleme tarzıyla halkın yaşamında
sanatın yer almasına çalışan bir anlayıştır. Adı Paris’teki bir dükkân gelen
Art Nouveau “Sanata özgürlük ve her çağa kendi sanatı” sloganını benimser. Her
şeyin sanat olabileceği fikri önemsenir. Ne yalın ne de eskiye bağlı olan daha
çok geçiş üslubu olarak değerlendirilen ve geleneksel sanattan ilk kopuş olarak
kabul edilen bu anlayışın mimari örneklerinde demir bitkisel biçimde hem
taşıyıcı hem de dekoratif öğe olarak kullanılır. Doğudan ve botanik
kitaplarından etkilerin gözlendiği dekoratif çalışmalarda bitkisel motifler,
kıvrık hatlar, akıcı formlar, dalgalanmalar ve çizgisel nitelik belirgin
özelliklerdir. Bitkisel bezemenin temsilcileri İngiltere’de William Morris,
Belçika’da Henri Van De Velde ve Amerika’da Levis C. Tiffany’dir. Fransa’da Art
Nouveau’nun önderi olan Nancy Okulu’nda mobilya tasarımları yanı sıra cam ve
metal işler de yapılır.
1895 yılında Champenois firması Mucha’nın posterlerini
basmaya başlar. 1896’da sanatçının ilk dekoratif panosu olan Mevsimler
yayınlanır. Mevsimleri kadınların ruh durumuyla gösterdiği bu panolarda bahar
masumiyeti, yaz sıcağı, sonbahar verimliliği ve kış da soğuk havayı simgeler.
Panolardaki bitkisel motifler, kıvrımlı çizgiler, neoklasik tarzda giyinmiş
zarif kadın figürleri ve kadınların başlarında haleye dönüşen çiçekler Art
Nouveau üslubuna özgüdür. Mucha 1897’de ve 1900’de aynı konu üzerine iki seri
daha hazırlar.
Mucha’nın 1896 yılında tasarladığı afişle daha önce Sarah
Bernhardt’ın defalarca oynadığı Alexandre Dumas’ın ‘Kamelyalı Kadın’ adlı oyunu
yeniden canlanır ve ilgi görür. Taşbaskı posterde veremden ölen kadının trajik
aşkının dramatikliği vurgulanıyor. Kadının halsizce eğilişinin karşısında arka
planda gümüş renkli yıldızlar yer alıyor. En sevdiği çiçek olan beyaz
kamelyalar ölümü simgeleyerek ön planda kaderin elinde ve kadının saçında
gösterilmiş. Resmin üst kısmındaki dekoratif unsur olan dikenli güller oyunun
ana teması olan aşkın fedakârlığına atıfta bulunur. Çizimdeki zariflik ve
incelik, renk uyumu, detaylardaki özen dikkat çekicidir. Aynı yıl yaptığı
Zodyak Champenois tarafından ev takvimi olarak üretilir. Zodyak’ın 12 sembolü
ortadaki gösterişli ve hoş figürün başının etrafına yerleştirilmiş. Bu
taşbaskının bilinen 9 çeşidinin arasında dekoratif bir pano olarak tasarımı da
vardır. Mucha 1900 yılında bu figürden yola çıkarak Doğa adlı bir heykel yapar.
Bronz kadın büstü saçların kıvrımlarıyla, yüzün ifadesiyle ve kadın gövdesinin
estetiğiyle Art Nouveau’nun güzel bir örneğidir. Kadın figürünün doğanın
alegorisi olarak kullanımı Mucha’nın sembolizme yakınlığını da belli eder.
Mucha 1897’de Paris’teki Bodiniére adlı galeride 107
çalışmasını sergiler. Aynı yıl ‘Salon des Cent’deki sergisinde 448 eseri yer
alır. Mucha’nın 1898’de Eski Yunan Trajedya yazarı Euripides’in Medea oyunu
için hazırladığı posterde Medea’nın iki çocuğunu öldürdüğü sahne tasvir edilir.
Efsaneye göre kendisinden ayrılıp başkasıyla düğün hazırlıkları yapan Iason’dan
intikam almak için Medea çocuklarını öldürüp babalarının önüne serer. Aşırı
seven, fedakârlığı önemsenmeyen, bir kenara itilen kıskanç büyücü Medea’nın
serüvenleri ve çılgınlıkları edebiyata ve sanata sık sık konu olur. Bu posterde
Sarah Bernnardt koyu renk elbise içinde, şaşkın ve sabit gözlerle bakarken
elinde kanlı bıçakla durur. Gergin bir pozda gösterilen Medea’nın kendi
çocuklarını öldürmesinin dehşetli atmosferi ve dramatikliği başarılı bir
şekilde yansıtılmış. Kadının sağ koldaki yılan şeklindeki bileziği Mucha
tasarımıdır ve Georges Fouquet üretimidir. Sanatçı daha sonra Art Nouveau
üslubuyla dekore edilen iç mekânlarından birine sahip Georges Fouquet’in
mücevher dükkanında çizimler yapar.
Kaynak: Lebriz.com
Kaynak: Lebriz.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder